هرچه گشتیم باز هم اسم خاوران نبود!
هرچه گشتیم باز هم اسم خاوران نبود!

در روزهای اخیر فهرست بلند بالای آثار ثبت شده فارس در میراث ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیرکل میراث فرهنگی استان  ابلاغ شد اما در کمال تاسف باز هم نامی از آثار تاریخی خاوران درفهرست نبود . سال هاست که ثبت آثاری چون حمام قدیمی، قبرستان تاریخی، بافت خشتی […]

در روزهای اخیر فهرست بلند بالای آثار ثبت شده فارس در میراث ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیرکل میراث فرهنگی استان  ابلاغ شد اما در کمال تاسف باز هم نامی از آثار تاریخی خاوران درفهرست نبود .

سال هاست که ثبت آثاری چون حمام قدیمی، قبرستان تاریخی، بافت خشتی و آسیاب های آبی خاوران در فهرست میراث ملی در صدر وعده های جذاب انتخاباتی جاخوش کرده  و مراتب پیگیری آن جزو بیلان کاری مسئولان شهر شده اما عملی شدن آن  آرزوی محال شهروندان!

از مزایایی ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی می توان به هویت بخشی، حفاظت و برندسازی اثر اشاره کرد. مواردی که می تواند بستر جذب گردشگر، توسعه پایدار، اشتغالزایی و ثروت آفرینی برای شهر را فراهم سازد.

از طرف دیگر اصولا از دید حقوقدانان تا فعل یا عملی ثبت نشود، همواره در معرض فراموشی و نابودی است. ثبت آثار تاریخی و فرهنگی دو مزیت کلی دارد: اولا مالکیت اثر یا شیء مشخص و شفاف می‌شود که از منظر حقوقی مالکیت از مهم‌ترین حقوق شناخته شده است.

در ثانی با ثبت ملی اثر معلوم می‌شود که حاکمیت یک کشور نسبت به حفظ و نگهداری آن اهمیت نشان داده و بر خود واجب می‌داند از آن حمایت و حفاظت کند و از نابودی یا سرقت و از بین رفتن آن با استفاده از مجریان قانون و ضابطین قضایی جلوگیری نماید.

در این میان بافت تاریخی خاوران  با وجود منحصر به فرد بودن و پتانسیلی که در برندسازی گردشگری این شهر دارد همواره با شبیخون لودرها و تخریب های پی در پی روبروست و روز به روز حریم آن کوچک تر می شود اما در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای نجات آن وجود ندارد . فریاد اعتراض دوستداران فرهنگ و میراث هم راه به جایی نمی برد. حمام و آسیاب و قبرستان هم روزگار بهتری ندارند؛ به حال خود رها شده و اگر برای حفاظت آنها اقدامی نشود آنها هم تخریب خواهند شد.

ظرفیت های تاریخی و اقلیمی خاوران گنجینه هایی هستند غبارگرفته در فراموشی و رهاشدگی. میراثی که حفظ و معرفی آن می تواند آینده شهررا دگرگون کرده و از مهاجرت بی رویه اهالی جلوگیری کند. با این تفاسیر برای حفظ آنها در وهله اول راهی جز ثبت ملی نیست و تعلل مسئولین قابل توجیه نبوده و تلاش برای برداشتن موانع و ثبت نهایی مطالبه جدی شهروندان خاورانی است.

آیا در اعلام بعدی فهرست آثار ثبت شده در میراث ملی نام خاوران را خواهیم دید ؟ آقا یا خانم مسئول شما بگویید!

  • نویسنده : هما حاصلی