مهاجرت از خاوران به کهنسالان هم رسید!
مهاجرت از خاوران به کهنسالان هم رسید!
خاوران از دیرباز به دلیل داد و ستد فراوان با شهرها و روستاهای اطراف به عنوان یکی از مناطق مهم و استراتژیک خفر، جهرم و البته استان فارس شناخته می‌شد که دلیل آن تراکم زیاد جمعیت در این منطقه بوده است.

اما چندسالی است که مهاجرت از خاوران رشد صعودی داشته و تعداد زیادی از جمعیت جوان این شهر به منظور یافتن شغل و کسب درآمد، شهرهای دیگر را برای سکونت انتخاب کرده اند.

قاعدتاً به دلیل نبود فرصت های شغلی، نمی‌توان از این افراد خرده گرفت ولیکن به غیر از مسئله اشتغال، عدم وجود امکانات نیز در رشد مهاجرت تاثیر گذار بوده است.

شاید باورش سخت باشد اما به جز جوانان، اخیراً سالمندان هم دست به مهاجرت می زنند؛ دلیلش هم چیزی نمی‌تواند باشد جز دسترسی به امکانات درمانی، بهداشتی و رفاهی در مرکز استان و شهرهای بزرگتر از خاوران.

نتایج مشاهدات و بررسی های اخیر نشان می‌دهد که نمودار مهاجرت در خاوران به سرعت در حال اوج گرفتن است و هدف این مهاجرت ها دسترسی به امکانات و رفاه اجتماعی است.

این اتفاق می‌تواند زنگ هشداری باشد برای به خطر افتادن آینده خاوران؛ طبیعتاً زمانی که جمعیت یک منطقه کاهش پیدا می‌کند به تبع آن یک سری امکانات هم از آنها سلب شده و یا تعلق نخواهد گرفت.

خاوران در عین حال که دارای پتانسیل بالایی در زمینۀ گردشگری و طبیعت گردی است ولی پایین ترین رتبه این صنعت را در سطح استان دارد؛ همچنین از عبور شاهراه ارتباطی شمال به جنوب استان نیز بهره ای نبرده است. لذا مسئولین محترم وظیفه دارند در اولین قدم، ضمن حفظ داشته های شهری، نسبت به فراهم کردن امکانات درمانی و رفاهی در شهر اقدام کنند تا انگیزه های مهاجرت در بین شهروندان کمرنگ شود.

  • نویسنده : رامین محمدی