نگذاریم موزۀ مردم شناسی خاوران به سرنوشت زمین چمن دچار شود!
نگذاریم موزۀ مردم شناسی خاوران به سرنوشت زمین چمن دچار شود!
دیروز در بازدید رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان از حمام تاریخی شهر خاوران برای بار هزارم تاکید شده که این حمام قرار است تبدیل به "موزه مردم شناسی خاوران" شود!

به گزارش باشگاه خبرنگاران خاوران، ایدۀ تبدیل این حمام به موزه نخستین بار، پانزده سال قبل توسط انجمن فرهیختگان خاوران در نخستین همایش “خاوران شناسی” مطرح شد و طی این سالها بارها از سوی انجمن های غیردولتی و مسئولین شورا و شهرداری موضوع دنبال شده است. در سالهای نخستین، عدم موافقت مسئولین شهرستان جهرم، بازسازی حمام را در برنامه های میراث فرهنگی قرار نمی داد ولی حالا که خفر به شهرستان تبدیل شده انتظار می رود با جدیت مسئولین مربوطه این امر تحقق یابد. آن زمانی که می شد با کمتر از صد میلیون تومان، حمام را به موزه تبدیل کرد اقدامی نشد و حالا با تورم موجود، قطعا این هزینه ها بیشتر شده است. زمانی که این پیشنهاد مطرح شد در استان فارس شاید دو یا سه شهر دارای موزه بودند اما گویا الان در این زمینه خاوران در رده های آخر قرار دارد! با این حال هنوز هم دیر نشده و به قول معروف، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!

طاهری رئیس اداره میراث فرهنگی خفر با بیان اینکه موزه ها بیانگر تمدن، فرهنگ و تاریخ غنی یک شهر هستند از مردم خواسته هر نوع اشیاء و اسناد تاریخی که در اختیار دارند به موزه تحویل دهند. کاری که موسسه هنرافرینان و فرهیختگان خاوران، چند سال قبل استارتش را زد اما به خاطر عدم حمایت از سوی مردم و مسئولان به نتیجه ای نرسید.

خدمت ایشان و سایر مسئولینی که پیگیر موزه هستند عرض می کنیم که آنچه مهم است “بازسازی حمام” است. لذا جمع اوری اشیا و ابزار قدیمی که ارزش تاریخی داشته باشند؛ قدم بعدی است که پس از اتمام بازسازی (و افزودن آن قسمتی که سالها قبل توسط یک نهاد برای ساخت دستشویی از حمام جدا شده) انجام خواهد شد. این بازسازی هم نباید به صورت هیئتی و فله ای انجام شود بلکه باید به صورت اصولی، با برنامه ریزی و بودجه ی کافی و مصوب از سوی میراث فرهنگی به سرانجام برسد.

در دو دهۀ اخیر، دو پروژۀ مهم “ورزشی – فرهنگی” قرار بوده در خاوران احداث شود که هیچ کدام به سرانجام نرسیده. یکی افتتاح زمین چمن که از این هفته به آن ماه حواله می شود و دیگری موزه مردم شناسی که از آن ماه به این سال حواله شده و به نتیجه نرسیده است. طی این مدت یک نماینده مجلس (رضایی کوچی) که ثابت مانده و چند شهردار و اعضای شورا که تغییر کرده اند همگی در جریان این دو پروژه بوده اند و بهتر از من و شما می دانند که مشکل کجاست و چرا به سرانجام نمی رسد.

امیدواریم با همت مسئولین دلسوز این دو پروژه هر چه سریعتر به سرانجام برسد. گروه های مردمی و انجمن های مردم نهاد نیز در زمینه جمع اوری آثار و اشیای قدیمی برای نگهداری در موزه همکاری خواهند کرد.

  • نویسنده : جمشید خاوری