این چنـد تا خـانه را هـم خراب کنید تا برویم پی کارمان!
این چنـد تا خـانه را هـم خراب کنید تا برویم پی کارمان!

زمانی که به بافت قدیم خاوران قدم می گذارید فکر نکنید خانه های اجدادی مان  و هویت تاریخی مان  با خمپاره و بمب خراب شده اند یا مثلا زلزله امده است! نه، اکثر این بناهای قدیمی توسط  وراث صاحبان آنها به منظور ساخت ساختمان جدید  تخریب شده. خیلی راحت! البته ۳۰ سال پیش  اگر خانه […]

زمانی که به بافت قدیم خاوران قدم می گذارید فکر نکنید خانه های اجدادی مان  و هویت تاریخی مان  با خمپاره و بمب خراب شده اند یا مثلا زلزله امده است!

نه، اکثر این بناهای قدیمی توسط  وراث صاحبان آنها به منظور ساخت ساختمان جدید  تخریب شده. خیلی راحت! البته ۳۰ سال پیش  اگر خانه ها تخریب می شد بهانه ای نبود چون  آن روز ها در خاوران  تقریبا هیچ اداره و سازمانی نبود  که از این کار ها جلوگیری کند اما حالا چه؟

از طرف دیگر، بر مالکان هم نمی توان خرده گرفت چون منازل قدیمی قابل سکونت نبوده و مردم برای زندگیشان به خانه های تمیز و قابل سکونت نیاز دارند. کسی هم به انها نگفته بود به جای این منازل قدیمی به شما زمین می دهیم بروید جای دیگر خانه بسازید. یا قانونی نبود به آنها بگوید به شما پول می دهیم  تا این خانه ها را خراب نکنید و بگذارید این تاریخ و هویت پابرجا بماند…

یک حساب سرانگشتی می کنیم و قضاوت را به شما می سپاریم: در خاوران اگر زمین به طور متوسط متری ۲۰۰ یا حداکثر ۳۰۰ هزار تومان باشد، یک خانه کلنگی در بافت قدیم نهایتا  30 -20 میلیون تومان می ارزد.

درست حدس زدید. هیچ مسئولی نبود که به صاحبان این خانه ها  بگوید بیا این ۲۰-۳۰ میلیون تومان را بگیر و از تخریب این بنا صرفه نظر کن . کسی نبود بگوید می بایست بافت قدیم را برای آیندگان حفظ کنیم یا چرا آنجا را تبدیل به منطقه گردشگری نکنیم؟ خاوران می شد یک ماسوله باشد در جنوب کشور. می شد بافت قدیم را به قطب گردشگری تبدیل کرد. می شد با همین خانه های خشت و گِلی، نام شهرمان را بر سر زبان ها انداخت.

اما چه می توان گفت وقتی نه بودجه ای هست، نه قانونی وجود دارد، نه مسئولِ پای کاری و نه شهروندِ دلسوزی… دیگر این چند تا خانه قدیمی باقیمانده را هم خراب کنید تا برویم پی کارمان!