کوچه ای که دیگر تماشایی نیست!
کوچه ای که دیگر تماشایی نیست!
قدم زدن در کوچه باغ پرخاطره خاوران معروف به کوچه "چناری" هر رهگذری را با درختان و باغ‌های به جا مانده از روزگار گذشته روبه‌رو می‌کند.


چنار های بلند قامت و سرسبز و سایه دار، درختان گردو و انجیر و خرما، دیوار های کاه گلی و سنگ چین، جوی آب زلال و سرسبزی و طراوت جای خود را به دیوار های بلوکی بی روح و لوله های انتقال آب داده اند؛ دیگر خبری از آن روزهای زیبا و لوکیشن خاص و منحصر به فرد نیست!
اگر این روزها سری به این کوچه بزنیم متاسفانه به سختی می‌توانیم گوشه ای سرسبز و چشم نواز ببینیم… از جوی آب و قنات دیگر خبری نیست و تنها دیوار های بلند و بلوکی به چشم می‌خورد که درختان پشت آن پنهان شده اند.
این سرنوشت دردناک که دچار این نقطه توریستی شهر خاوران شده بر اثر بی توجهی و بی سلیقگی مالکان و همچنین عدم وجود نهاد های صیانت از محیط زیست و فضای سبز به وجود آمده است.
این کوچه از جمله کوچه باغ های خاص خاوران محسوب می‌شد که در تمامی فصول به خصوص پاییز پاتوق عکاسان، گردشگران و مسافران از سراسر استان بود و می‌توانست با کمی همت و برنامه ریزی به نقطه گردشگر پذیر تبدیل شود اما بی توجهی و کم سلیقگی مالکان بلای جان این نقطه شده است. البته به گفته برخی شهروندان، کم کاری مسئولین شهر نیز در این مورد بی تأثیر نبوده‌ چرا که می توانستند با تشکیل نهاد های تأثیر گذار و صیانتی از فضای سبز و محیط زیست و همچنین ایجاد طرح های تشویقی برای حصاربندی طبیعی باغات خاوران کار مفیدی کرده باشند.
به نظر می رسد تا دیر نشده وقت آن است که شهرداری، اعضای شورای شهر و دیگر نهاد های مسئول فکری به حال جسم نیمه جان این کوچه باغ ها و طبیعت خاوران بکنند.

  • نویسنده : رامین محمدی