چرا باید توسعه گردشگری را در خاوران جدی بگیریم؟
چرا باید توسعه گردشگری را در خاوران جدی بگیریم؟
برای پیشرفت شهر خاوران دیدگاه های مختلفی وجود دارد. یکی از دیدگاه ها توجه به موضوع گردشگری و بوم گردی است که می تواند محور حرکت و رونق اقتصادی و پیشرفته تر شدن شهرمان گردد و موفقیت بیشتری در بعد اقتصادی برای مردم به ارمغان آورد.

مهدی اژدری: برای  پیشرفت شهر خاوران دیدگاه های مختلفی وجود دارد. یکی از دیدگاه ها توجه به موضوع گردشگری و بوم گردی است که می تواند محور حرکت و رونق اقتصادی و پیشرفته تر شدن شهرمان گردد و موفقیت بیشتری در بعد اقتصادی برای مردم به ارمغان آورد.

اما سهل انگاری و غفلت به این صنعت ما را از قطار پیشرفت باز می دارد. دغدغه های اساسی و مهم باعث شد دراین مقاله چندین مرحله برای ورود کاربردی خدمت شما مطرح کنم.

 در مرحله اول وجود یک طرح جامع و اساسی که نقشه راه باشد مهمترین ابزار است که خدای نکرده موضوع وهدف به فرعیات کشیده نشود و محوریت توسعه مشخص باشد… درمرحله دوم؛ وجود یک کارگروه تخصصی برای توسعه گردشگری جهت  مطالعات عمیق در تمامی ابعاد ( فرهنگی، تفریحی،اقتصادی و…) همراه با راهکارها و پیشنهادهای مطرح شده متخصصان و… که درجلسات مربوطه به بحث وگفت وگو کشانده شود و اهداف وچشم اندازه‌ های اصلی را تدوین نمایند…

در این رابطه باید با تکیه بر اهداف‌، نقش افراد مختلف برای برنامه ها مشخص شود. مثلا از  مسوولین چه می‌خواهیم؟ از سرمایه گذاران چه می‌خواهیم؟ مردم و اقشار عمومی چه کمکی به این طرح می توانند بکنند؟ همه اینها به صورت دقیق در اهداف دیده شود.

مرحله سوم… همه می دانیم که چه سرمایه بزرگی به نام طبیعت خاوران داریم. مهم استفاده بهینه از آن است و خیلی آرمانی هست که یکپارچه سازی صورت گیرد، اما می شود در قالب شاخه های مختلف در عین استقلال هر شاخه‌ای، وحدت رویه ای ایجاد شود که به سود توسعه گردشگری منجر گردد.  برای توسعه این صنعت علاوه بر علاقه و طرح و برنامه و اهداف حتما باید سرمایه گذاران دلسوز و مشتاق جذب شوند و مسئولین مربوطه جهت هماهنگی های لازم  وارد عمل شوند.

بدون شک این طرح ها و برنامه ها برای سرمایه گذاران باید آنقدر جذاب بوده و سود دهی داشته باشد که اقدام به سرمایه گذاری کنند. وگرنه توافقی صورت نمی گیرد. واقعیتی که باید پذیرفت.

مرحله چهارم کم کم و آهسته و پیوسته رفتن در مسیر نقشه راه؛ موفقیت بسیاربزرگی می تواند باشد. عجله نکنید. اما نباید جاهایی که کارها پیش نمی رود یا حرکت کمی دارند ناامید شویم، استارتی که زده شد باید مستمر باشد تا موفقیت حاصل شود.

مرحله پنجم… زیر ساخت سازی کنیم. یادم می آید یک شب قبل از شروع نخستین جشنواره انار و خرما با دوستان در تکاپوی امور و انجام کارها بودیم که با خانواده‌ ای برخوردیم که از راه دور به خاوران آمده بودند جهت بازدید و حضور درجشنواره؛ بعد از چند دقیقه صحبت، آنها برای اقامت آدرس مسافرخانه شهر را از ما خواستند.

 واقعا حرفی نداشتیم و بالاخره آنها شب را در شاهزاده محمد اقامت کردند. اما (ای کاش حداقل یک محل یا مدرسه ای به عنوان طرح اسکان پیش بینی شده بود) یا در روز جشنواره واقعا بازدید کنندگان آنقدر زیاد شدند که با مشکل سرویس بهداشتی برخورد کردند.

عدم وجود زیر ساخت های کافی؛ مشکلات زیادی ایجاد می کند اما یادمان باشد اگر ۱۰ نفر به شهرمان بیایند و همه چیز برایشان مهیا باشد و لذت ببرند بهتر از آن است که ۱۰۰ نفر یکدفعه بیایند و ناراضی باشند و بعد هم که رفتند  خاطره بدی باخود داشته باشند. از همه بدتر یک تبلیغ بد هم برای شهرمان می‌شود.

در این باره دیدگاه های مختلفی وجود دارد و بستگی دارد از چه زاویه هایی  به این موضوع نگریسته شود. اما همین می دانم که طبیعت زیبای خاوران قدرت شگفت انگیزی دارد که نیاز به شناخته شدن بیشتری دارد.

توسعه گردشگری و پیشرفت شهر خاوران محقق نمی‌گردد مگر با همدلی وهمفکری تک تک دلسوزان واقعی که دراین راه مشتاقانه ورود نمایند و به آینده روشن این شهر نگاه فکورانه ای داشته باشند.