جاده های ورودی خاوران چه زمانی سر و سامان می گیرند؟
جاده های ورودی خاوران چه زمانی سر و سامان می گیرند؟
مبادی ورودی ناحیه ی گذار از محیط برون‌شهری به محیط درون‌شهری و بالعکس است که در صورت ناایمن بودن و رعایت نشدن اصول و ضوابط شهرسازی در طراحی و احداث آن، می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادفات و حوادث مختلف باشد.

به گزارش گروه رسانه ای خاورانی ها، مسیرهای ورودی‌ هر شهر نماد فرهنگ شهروندی، پیشینه و اصالت شهر و مدیریت و نظارت مسئولان است. توسعه بی‌رویه شهرها و بی‌توجهی به اصول شهرسازی در طراحی شهری، سبب بروز مشکلات زیادی در فضای ورودی بعضی شهرها شده است. جلوگیری از گسترش نابسامانی در این بخش و توسعه نظام‌مند آن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و راهگشا منطبق با اصول شهرسازی است؛ این تدابیر باید زمینه مناسب برای ایجاد شکلی تازه و هماهنگ با نیازهای امروز شهروندان و مسافران در مبادی ورودی شهر را فراهم کند.

خاوران  که بیش از ۳۵ سال از شهر شدنش می گذرد؛ به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی جاده ترانزیت شمال-جنوب استان ، عبور مسیرهای عشایری از آن و نیز تردد شمار فراوانی از مسافران و گردشگران به‌ویژه در فصول بهار و تابستان از موقعیت حساسی برخوردار است. در چنین شرایطی مبادی ورودی این شهر باید از استاندارد، امنیت و زیبایی بصری مناسب برخوردار باشد. این شهر دارای دو مسیر ورودی است که هر کدام ایراداتی دارد:

نبود روشنایی مناسب

متاسفانه ورودی های خاوران چه از سمت جاده کمربندی سروستان و چه از سمت جاده شیراز-جهرم وضعیت مناسبی از لحاظ روشنایی ندارد. هر چند که در سالهای اخیر مسئولین وعده نصب برج های نوری در ورودی خاوران داده اند و لیکن تا به امروز این مهم اتفاق نیفتاده است.

عدم دید کافی

ورودی و خروجی های خاوران از هر دو سمت دید کافی ندارند. هر چند در ماه های اخیر با نصب کانوا در ورودی خاوران از سمت جاده شیراز-جهرم اقداماتی در راستای جلو گیری از تصادفات رانندگی انجام شده ولی عدم وجود دوربرگردان مناسب در انتهای کانوا های نصب شده باز هم باعث بروز حوادثی می شود.

در سمت کمربندی جاده سروستان نیز نداشتن دید کافی توسط رانندگان هنگام ورود به جاده اصلی، عامل مهمی در بروز حوادث رانندگی است.

لزوم ساماندهی ورودی های خاوران

بی شک امروزه یکی از مهمترین نیاز های اصلی خاوران ساماندهی و اصلاح ورودی شهر است و چنانچه ساماندهی، اصلاح و بهسازی ورودی شهر با اهتمام و جدیت بیشتر صورت گیرد هم ظاهر بلوارهای ورودی زیباتر و شکیل تر می شود و هم از بروز حوادث خسارتبار رانندگی جلوگیری به عمل می آید.