جشنواره ای ترش و شیرین در پاییز رویایی بکرترین مقصد گردشگری فارس
جشنواره ای ترش و شیرین در پاییز رویایی بکرترین مقصد گردشگری فارس
جمشید صداقت کیش ، پژوهشگر و ایران‌شناس : من با مطالعه هفتاد جلد کتاب و بازبینی ۲۰۰نقشه‌ای که اروپائیان از ایران کشیده‌اند به این نتیجه رسیدم که سابقه شهر خاوران (روستای خانکهدان سابق) به دوره ساسانیان می‌رسد. شهر خاوران فارس در تدارک برگزاری چهارمین جشنواره انار و خرما است و با برنامه های متنوع آماده میزبانی از گردشگران سراسر کشور است.


ابوذر قاسمی رئیس شورای اسلامی شهر خاوران از برگزاری چهارمین جشنواره انار و خرما شهر خاوران در پنجم آبان‌ماه خبر داد و گفت: این رویداد به منظور معرفی ظرفیت‌های مختلف و ارائه محصولات کشاورزی و طبیعی این شهر برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: این جشنواره با برنامه‌های متنوعی نظیر ارائه محصولات ارگانیگ و طبیعی، بازی‌های بومی محلی، تجمع خودروهای کلاسیک، همایش دو چرخه سواری، بازدید از کوچه باغ‌ها، بافت تاریخی و بومگردی‌ها اجرا خواهد شد.
قاسمی با اشاره به ظرفیت فوق‌العاده گردشگری و آب و هوای مناسبت این شهر بیان کرد: از اهداف اصلی ما توسعه گردشگری با برگزاری رویداد متنوع است که البته مستلزم جامعه محلی و مردم به‌عنوان ذینفعان اصلی این برنامه‌هاست.
دبیر جشنواره انار و خرما خاوران اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و جالب‌توجه این رویدادها عرضه محصولات و فرآورده‌های جانبی آن‌ها است که بازار خوبی را به‌خصوص برای مردم محلی فراهم می‌کند.
وی در ادامه به نامگذاری یکم آبان ماه بنام روز خاوران اشاره کرد و گفت: برنامه‌های متنوعی از یکم تا پنجم تحت عنوان همایش خاوران‌شناسی، کارگاه ترویجی انار و خرما، شب شعر خاوران، مسابقات فوتسال منطقه، پاکسازی طبیعت و بصورت ویژه چهارمین جشنواره انار و خرما در پارک شیخ احمدی خاوران با حضور گردشگران از سراسر استان خواهیم داشت.
خاوَران شهری در شهرستان خفر استان فارس و مرکز بخش راهگان این شهرستان است. خاوران در نیمه جنوبی استان فارس در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال غرب جهرم واقع شده و ۱۳۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر به دلیل کوهستانی بودن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که موجب شده اکثر درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم رویش یابد.
یکی از جاذبه‌های گردشگری آن، وجود باغ‌های انبوه مرکبات و نخلستان‌ها است که جلوه منحصربه‌فردی به خاوران بخشیده‌است. براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت خاوران برابر با ۴٬۳۳۲ تن بوده‌است. این شهر تا سال ۱۳۶۱ خانه‌کهدان نامیده می‌شده است.
از مدارک، سنگ نوشته‌ها و نقل قول‌ها اینطوری روایت شده که این شهر دارای سابقه طولانی است و حدود یک هزار سال از قدمت آن تاکنون به تأیید رسیده‌است. از آثار تاریخی این منطقه می‌توان امامزاده محمد را نام برد، از آسیاب‌ها و مساجد قدیمی که هنوز به چشم می‌خورد نام برد که نشانگر قدمت طولانی این خطّه می‌باشد.
مرقد مبارک امامزاده محمد، در سمت شمالی خاوران، میان نخلستانهای انبوه می‌باشد، که خوشبختانه ساختمان و گنبد آن در چند سال گذشته بازسازی شده‌است.جمشید صداقت کیش پژوهشگر و ایران‌شناس در ششمین همایش خاوران‌شناسی اعلام کرد: من با مطالعه هفتاد جلد کتاب و بازبینی ۲۰۰نقشه‌ای که اروپائیان از ایران کشیده‌اند به این نتیجه رسیدم که سابقه شهر خاوران (روستای خانکهدان سابق) به دوره ساسانیان می‌رسد اما اینکه در کمتر کتابی از آن اسم برده شده به این خاطر است که سیاحان و تاریخ نویسان معمولاً از شاهراه‌های اصلی عبور می‌کردند و کاری به مناطق اطراف جاده نداشتند.همین مشکل را دربارهٔ شهرهای دیگر فارس مثل اقلید و ارسنجان هم شاهد هستیم. با این وجود قدیمی‌ترین کتابی که از خانکهدان اسم برده شده کتابی است که محمدجعفر خورموجی در ۱۵۷ سال پیش درتهران چاپ کرده و توضیح داده که خانکهدان یکی از ۲۹ قریهٔ بخش خفر است.در اطراف شهر دو غار وجود دارد که باید از نظر سکونت انسانهای اولیه بررسی شود. همچنین کوه گر (که در زبان پهلوی به معنی کوه آتشکده‌است) و چند سنگ قبر که متعلق به دورهٔ صفویه‌است؛ نیازمند تحقیقات بیشتر و نگهداری از آن‌ها در موزهٔ مردم‌شناسی خاوران می‌باشد.نویسنده و پژوهشگر برتر فارس با اشتباه خواندن زبانشناسی عامیانه که در برابر زبان‌شناسی علمی قد علم کرده‌است- در مورد معانی صحیح کلمه خانکهدان گفت: «خان» دو معنی عامیانه دارد که یکی به معنی کاروانسرا و دیگری ارباب است اما معنی سوم که علت نامگذاری خانکهدان است خان در پهلوی ساسانی به معنی چشمه‌است بنابراین نام خانکهدان را از چشمه و کوه گرفته‌اند.

  • نویسنده : هما حاصلی