تصمیمات ستاد مقابله با کرونا برای عزاداری محرم در خاوران
تصمیمات ستاد مقابله با کرونا برای عزاداری محرم در خاوران

یکی از امتیازات مکتب تشیع؛ ارزش عقل و عقل مداری در تبیین، تشریح و اجرای اهداف دینی است. هر کجا که عقل حکم کند، نه فقط شارحان مکتب بلکه مریدان طریق نیز همراه بوده اند. مراسم محرم بایستی در بهترین حالت برگزار شود.  اگر شرایط کرونایی محل و محتمل خطرات است،  عاقلانه اش رعایت ضوابط […]

یکی از امتیازات مکتب تشیع؛ ارزش عقل و عقل مداری در تبیین، تشریح و اجرای اهداف دینی است. هر کجا که عقل حکم کند، نه فقط شارحان مکتب بلکه مریدان طریق نیز همراه بوده اند.

مراسم محرم بایستی در بهترین حالت برگزار شود.  اگر شرایط کرونایی محل و محتمل خطرات است،  عاقلانه اش رعایت ضوابط عالمانه برای دوری از خطر ممکنه و تناسب بین این مهم (سلامت انسان ها) و مهم دیگر (برگزاری مراسم بزرگداشت ماه محرم) می باشد. 

ما صادقانه نگران سلامتی مردم  و جامعه هستیم. در کنار سلامت فیزیکی و پزشکی افراد،  باید سلامت اجتماعی را مهم و مهمتر از سلامت پزشکی در نظر گرفت.  با حفظ شعور و شور دینی،  مذهبی،  فرهنگی و اجتماعی،  سلامت جامعه را از اولویت های رفتاری و کرداری خود قرار دهیم. باید سلامت اجتماعی و سلامت روحی جامعه در اولویت اعمال ما در نظر گرفته شود . 

در جامعه دینی،  سلامت اجتماعی  ارتباط تنگاتنگ با آموزه های دینی و مناسک مذهبی دارد.  به همین منظور برنامه ها و مراسم ویژه ماه محرم  و صفر در روستاهای بخش راهگان و شهر خاوران ، به شرح ذیل برگزار خواهد شد.

به منظور مقابله با اشاعه و گسترش ویروس کرونا؛  تدابیر ذیل به مورد اجرا در خواهد آمد :

۱- هماهنگ با سراسر کشور؛  برنامه ها و مراسم ویژه ماه محرم و صفر در بخش راهگان بر اساس پروتکل های بهداشتی اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا برگزار می گردد.

۲- به منظور جلوگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا،  هیچ گونه طبخ غذا، ایستگاه توزیع مواد طبخ شده و شربت و …  توسط هیأت های مذهبی شهر و روستاها انجام نخواهد شد.

۳- نذورات خیرین و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در قالب بسته های حمایتی مواد غذایی و معیشتی جهت توزیع بین اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا،  تحویل ستاد جمع آوری کمک های مومنانه شهر خاوران و روستاهای بخش خواهد شد.

۴- مدت زمان برگزاری مراسم عزاداری در شب های محرم از ساعت ۲۱ لغایت ۲۳ می باشد.

۵- مراسم در مکان های رو باز و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد

۶- هیآت های عزاداری مثل سال های قبل مجاز به حرکت به سمت اماکن مذهبی،  امام زادگان و.  . .  نمی باشند. 

۷- به دلیل حفظ سلامت افراد و جامعه و ضرورت کنترل شیوع بیماری کرونا، از همشهریان خاورانی مقیم شیراز و شهر های دیگر تقاضا دارد که در روزهای تاسوعا و عاشورا از ورود به شهر خاوران خودداری نمایند.

  • نویسنده : محمد بهمنیان / بخشدار راهگان