اولویت هایی که شهردار جدید خاوران دنبال می ‌کند
اولویت هایی که شهردار جدید خاوران دنبال می ‌کند
امین عباسی، نوزدهمین شهردار خاوران، چند هفته ای است که فعالیت خود را شروع کرده است.

امین عباسی، نوزدهمین شهردار خاوران، چند هفته ای است که فعالیت خود را شروع کرده است. وی که در سوابقش معاون اجرایی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، رئیس انجمن ورزشهای همگانی هیات ورزشهای نابینایان و کم بینایان استان فارس، مشاور دانشجویی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک شهرداری شیراز و … به چشم می خورد قصد دارد که در این مسئولیت جدید، بر حوزۀ گردشگری تمرکز کند و از این طریق شهر خاوران را به جایگاه رفیعی که شایسته است برساند. عباسی در نخستین گفت و گوی رسانه ای خود با اولین و قدیمی ترین تیم رسانه ای شهر خاوران، از برنامه های خود گفته است. این مصاحبه را با هم می خوانیم:

* به عنوان اولین سوال بفرمایید که مهمترین برنامه شما برای اداره شهر خاوران در ۴ سال آینده چیست؟

– بنده با شعار “خاوران شهر گردشگر پذیر، خانه امن گردشگران” کارم را شروع کردم. لذا تمامی برنامه هایی که در چهارسال آینده اعم از عمرانی و شهرسازی و فرهنگی و … پیش بینی خواهیم کرد پیوست گردشگری خواهد داشت. و همچنین توجه ویژه به سیما منظر و فضای سبز شهری، ساخت المان هایی که جذابیت بصری شهر را تقویت نماید، تکمیل پروژه هایی که به اتمام نرسیدند، اصلاح و بازنگری در روشنایی معابر ، حفظ، مرمت و بازسازی بافت قدیم به عنوان بخشی از هویت شهر، حفظ باغات و قنات ها و توجه به کوچه-باغ های شهر و از همه مهمتر ایجاد درآمد پایدار

*وضعیت فعلی شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید؟

-با تلاش همکارانم در شهرداری و شهرداران و شوراهای ادوار گذشته وضعیت شهرداری خاوران نسبت به شهرهای هم جوار از وضعیت مناسب تری برخوردار است ولی نبود درآمد پایدار که بتوان با تکیه بر آن امورات را پیش برد از دغدغه های اصلی بنده است.

*مهمترین مشکل و کمبود حوزه شهر را چه می دانید؟

-همانطور که عرض کردم، مشکل اصلی شهرداری بحث مالی و عدم درآمد پایدار است و در سطح شهر، نبود المان و ورودی های مناسب و برخی پروژه هایی که به اتمام نرسیده و همچنین عدم مشارکت شهروندان در مدیریت شهری.

*یکی از عمده ترین چالش های پیش روی شهرهایی مثل خاوران، بحث مالی و درامد زایی هست. چه برنامه هایی برای حل این موضوع دارید؟

-در خصوص درامد زایی، توجه ویژه به ظرفیت های شهر در حوزه گردشگری از جمله باغات، قنوات، بافت قدیم، حمام قدیمی و دو محصول مهم باغات یعنی رطب شاهانی و انار می توان باعث گردش مالی در شهر و به تبع آن، افزایش درآمد های شهرداری شد. سرمایه گذاری با استفاده از اعتبارت دولتی در جهت تحقق درآمد پایدار می تواند گره گشای مشکلات مالی شهرداری در چند سال آینده باشد.

* چقدر به مشارکت مردم در امور شهری اعتقاد دارید و برای تحقق این منظور چه طرحی دارید؟

-به عقیده بنده حتی مهمتر از مسائل مالی در هر جامعه ای اگر مشارکت مردمی نباشد هر طرح و برنامه ای به مشکل برخورده و محکوم به شکست خواهد بود. برای تحقق مشارکت مردمی بنده کارگروه هایی که با فراخوان و همکاری مردم خواهد بود را در همه حوزه ها تشکیل خواهم داد.

*به عقیده جنابعالی، رابطه بین شهردار با اعضای شورای اسلامی شهر چگونه باید باشد؟  و به طور اخص، نحوه تعامل میان شما و اعضای شورا چگونه است؟

-با توجه به اینکه اعضاهای محترم شوراهای اسلامی انتخاب مردم هستند لذا نمایندگی مردم و نقش نظارتی شوراها بسیار حائز اهمیت است و اعضاهای شوراهای اسلامی خواسته ها و مطالبات مردمی را پیگیری می نمایند . به نظر بنده ارتباط ایشان با شهردار بایستی نقش ریل گذای و سیاستگذاری کلان بوده و همچنین بر اساس قانون نقش نظارتی دارد که نبایستی این نقش نظارتی با دخالت در امور اجرایی و مسائل ریز کم رنگ و دچار حاشیه گردد. ارتباط بنده با اعضای شورای اسلامی ارتباطی سازنده است و بنده خودم را در تیم پنج نفره شورا یار کمکی و نفر ششم شورا می دانم و تاکنون اعضاهای محترم شورای اسلامی شهر خاوارن حمایت و راهنمایی های لازم را با حفظ وظیفه نظارتی خودشان با بنده به نحو احسن داشته اند.

*اولویت های کاری شما در سال آینده چه خواهد بود؟

-اولویت کاری بنده در سال آینده سرمایه گذاری با استفاده از بودجه های دولتی در جهت تحقق درآمد پایدار و همچنین توجه به سیما منظر و فضای سبز شهری علی الخصوص  ساخت المان های شهری و تا آنجایی که مسائل مالی اجازه دهد تمکیل پروژهای عمرانی خواهد بود.

*سخن پایانی…

-ان شاءالله با کمک نخبگان و شهروندان خاورانی که دل در گروه پیشرفت خاوران دارند شهری خواهیم ساخت که در خور شان و نام و نشان شهروندان شهر تاریخی خاوران باشد .

-در این بازار اگر سودیست با درویش خورسند است/ خدایا منعمم گردان به درویشی و خورسندی.