جولان کرونا پای بساطِ «نخل بریده»!
جولان کرونا پای بساطِ «نخل بریده»!
پاییز است و فصل پر تلاش خاورانی ها . عمده محصول این شهر خرما است که برداشت آن کاری بس زمان بر و دشوار بوده و از اوایل آبان تا اواخر آذربه طول می انجامد؛ پروسه ای که از نخلستان ها شروع و تا روزها در منازل ادامه دارد.

هما حاصلی: پاییز است و فصل پر تلاش  خاورانی ها . عمده محصول این شهر خرما است که برداشت آن کاری بس زمان بر و دشوار بوده و از اوایل آبان تا اواخر آذربه طول می انجامد؛ پروسه ای که از نخلستان ها شروع و تا روزها در منازل ادامه دارد.

برداشت خرما یا همان «نخل بریده » امسال مهمانی ناخوانده و منحوس دارد. مهمانی که سرخوش در کوچه و خیابان و  باغ و منازل چرخ می زند و قربانی می گیرد . کار دسته جمعی چیدن، تفکیک ، جمع آوری و بسته بندی خرما ، حضور کارگران غریبه و خریداران خرد و کلان و دلالان خرید و فروش این محصول که از شهرها و استان های دور و نزدیک  وارد خاوران می شوند  همه و همه مانند بمب هایی است که زیر پوست شهر کاشته می شود و کوچکترین بی احتیاطی شهروندان جرقه ای برای انفجار گسترده این بیماری هولناک خواهد بود و با توجه به وضعیت بحرانی این بیماری در شهرهای اطراف و امکانات محدود بهداشتی؛ «نخل بریده» می تواند امسال را به فاجعه ای اسف بار و غیر قابل جبران  برای خاورانی ها بدل سازد.

در این میان برداشت ثمره یک سال کار و تلاش باغداران امری لازم و اجتناب ناپذیر بوده و کرونا و غیر کرونا نمی شناسد . پای دسترنج باغداران زحمتکش خاورانی در میان است و درامد کارگران فصلی که این دوماه مشغول شده و درآمدی موقتی خواهند داشت.

اما یک سوال: آیا خاوران که در ۸ ماه گذشته کمابیش با دوری از تجمعات و رعایت پروتکل ها از شیوع گسترده کرونا در امان مانده و مبتلایان انگشت شمار آن خوشبختانه بهبود پیدا کرده اند، آمادگی گذر سلامت از شرایط خاص این دو ماه سال را دارد؟

آیا باغداران ، صاحبکاران و  ستاد مقابله با کرونای خاوران برای ورود به این برهه خاص ملزومات لازم را تدارک دیده اند؟

شوربختانه طبق اعلام مقامات بهداشتی کشور هر ۱۰ سال یک بار آنفلوآنزا طغیان می کند و امسال موعد طغیان آن است . به این ترتیب با وجود مخمصه کرونا، پاییز سختی پیش روی ماست که تنها به شرط تعهد به رعایت اصول بهداشتی می توان  به سلامت از این گذرگاه سخت عبور کرد.

بحران، نیازمند مدیریت است و مدیران شهری و ستاد مقابله با کرونا ملزم هستند که برای این موقعیت خاص دستورالعمل تعریف کرده و در اختیار شهروندان قرار دهند و با نظارت جدی و سخت گیرانه بر اجرای آن امنیت جانی شهروندان را تامین کنند.

علاوه بر مدیران ، تک تک شهروندان خاورانی از باغدار و صاحبکار گرفته تا کارگری  که  ساعات طولانی پای بساط خرما می نشیند، ملزم به رعایت پروتکل ها هستند . تامین اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد شوینده  از جانب صاحب کاران  و رعایت فاصله و مدیریت بهداشت کار مطابق با شرایط  کرونا از سوی همه افراد مشارکت کننده در فرآیند برداشت خرما وظیفه ای مسلم است .

صاحبکاران باید نهایت  جدیت و سخت گیری را در قبال رعایت پروتکل ها داشته باشند چرا که علاوه بر وظیفه انسانی و اخلاقی ، طبق قوانین قضایی چنانچه  در تجمع یا محل کاری فردی مبتلا به کرونا شده و جانش را از دست بدهد، دیه آن فرد بر عهده کارفرما یا برگزار کننده تجمع خواهد بود.

و سرانجام از هر خاورانی فهیم و متعهد، انتظاری جز این نمی رود که با رعایت اصول بهداشتی ، آموزش و گوشزد کردن آن به اطرافیان خود  نگذارد که شیرینی برداشت خرمای بهشتی شهرمان به کام شهروندان تلخ شود.