کلید توسعه گردشگری خاوران، گمشده در غبار فراموشی
کلید توسعه گردشگری خاوران، گمشده در غبار فراموشی

 گفتن از پتانسیل های گردشگری خاوران  و صحبت از نقش پر رنگ  گردشگری در رونق مناطق کمتر توسعه یافته حرف تازه ای نیست ؛ کما اینکه سازمان  جهانی گردشگری (WTO)  هم امسال را سال «گردشگری وتوسعه مناطق روستایی» نامیده است اما کی و چگونه این پتانسیل می تواند موجبات رونق خاوران توسعه نیافته ما را […]

 گفتن از پتانسیل های گردشگری خاوران  و صحبت از نقش پر رنگ  گردشگری در رونق مناطق کمتر توسعه یافته حرف تازه ای نیست ؛ کما اینکه سازمان  جهانی گردشگری (WTO)  هم امسال را سال «گردشگری وتوسعه مناطق روستایی» نامیده است اما کی و چگونه این پتانسیل می تواند موجبات رونق خاوران توسعه نیافته ما را فراهم سازد؟

مطمئنا آب و هوای خوش و باغ هایی با میوه های چهار اقلیم در کنار بافت تاریخی خاوران به تنهایی کاری  از پیش نمی برند  چرا که همه اینها بسان مواد خامی است که تا پرورده نشود نمی تواند چرخ گردشگری را در این شهر به حرکت در آورد و آورده ای نصیب اقتصاد آن کند.

گردشگری صنعت است و صنعت یعنی فرایند بهره برداری و فرآوریِ یک  مادۀ خام و تبدیل  آن به موادی با  ارزش افزودۀ بالاتر. در این میان یکی از گام های اولیه برای رنگ و لعاب دادن به جاذبه های خاوران  وبهره برداری از مواهب طبیعی ، تاریخی و فرهنگی آن سناریو سازی و برگزاری رویدادها بر پایه غنای فرهنگی است.

مهارت احداث قنات ، آیین باران خواهی ( غولک) ، عروسی نخل  ، مراسم شب تاسوعا ، پخت شوربای روز عاشورا ، آیین نعش گردانی ،  آیین هایی چون پخت کلوچه های محلی ( توتشکی ) در مناسبات خاص عزا و عروسی، پخت نان هایی مثل نان خرفه و سبزه و یوخه ، پخت کوفته در روز علفه ( یک روز قبل از سال تحویل ) وغیره همه میراثی است که غبار فراموشی بر بسیاری از آنها نشسته  و در حافظه نسل های جدید کمرنگ شده است و بدتراز آن با وجود موج فزاینده  ثبت آیین های قومی و حتی آش و کلوچه نواحی مختلف کشور در فهرست میراث ملی نامی از آیین های خاوران به گوش نمی رسد. نشان به آن نشان که شهرهای دیگر

استان  هم همت کرده اند و از این قافله عقب نمانده اند. در آخرین اعلام تازه های ثبت شده در فهرست میراث ملی  مهارت پخت نان فسایی (کلوچه فسایی)، مهارت پخت سنتی حلوای ماجون در شهر لامرد، مراسم حنابندان و مهارت پخت آش سبزی ،خرمنکوبی سنتی و ترانه‌های مربوط به آن در روستای گاوبست شهرستان لارستان، برات پزون، مراسم و مهارت تهیه نان براتی شمال فارس، پوشش سنتی زنان و مردان ایزدخواست، مهارت تهیه حلوا کاسه در شهر شیراز و عملکرد فرهنگی آن، مهارت سنتی تهیه آلوی بخارا در شهرستان بوانات، و مهارت سنتی پخت نان‌های تابه‌ایشهرستان داراب خودنمایی می کند.

در این بین جدیت و پیگیری ثبت میراث ناملموس یا همان میراث فرهنگی و معنوی خاوران در فهرست ملی الزامی است که تحقق آن می تواند تحولات شگرفی در معرفی این شهر ، حراست از داشته های غنی فرهنگی آن ودر نهایت جذب گردشگر با برگزاری رویدادهای آیین محور به دنبال داشته باشد.

هر کدام از این آیین ها می تواند بهانه یک رویداد فرهنگی باشد که علاوه بر ایجاد نشاط پای گردشگران را به این نقطه از کشور باز کند.

ورود گردشگر گشاینده دروازه های توسعه ، اشتغالزایی و ثروت آفرینی است چرا که  با ورود گردشگران نیاز به تاسیسات گردشگری ایجاد خواهد شد و در پی آن تشویق به سرمایه گذاری هم رخ می دهد.

درخشش نام داشته های فرهنگی خاوران درلیست های بعدی اعلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی مطالبه همشهریان خاورانی از مسئولین امر است.

خاوران آباد رویایی محال نیست واقعیتی است که مطالبه جدی شهروندان و همت و تعهد مدیران شهر را می طلبد.

  • نویسنده : هما‌حاصلی