پارکهای خاوران چقدر هزینه داشته اند؟
پارکهای خاوران چقدر هزینه داشته اند؟
ما در خاوران چند پارک داریم؟ آیا اين تعداد پارك مطابق موارد بالا طراحي و اجرا شده اند؟

برای طراحی پارک باید دقت داشته باشیم که اصولا پارک ها از اجزای مختلفی از قبیل فضاهای سبز، مبلمان و تجهیزات و کفپوش ها تشکیل می شوند که در مراحل طراحی بایستی به اصول و ضوابط هر کدام از آن ها توجه کرد. فضاهای عمومی شهری – که پارک ها نیز به عنوان بخش مهمی از این فضاها محسوب می شوند -باعث سرزندگی و جنب و جوش شهر می گردند.

علاوه بر کارشناسی دقیق زمین، در نظر داشتن درجه شیب، شناسایی آب های سطحی، بررسی پوشش گیاهی ، جهت تابش نور خورشید و دیگر موارد فنی … از نظر اجتماعی؛ دسترسی مردم به پارکهای تفریحی بسیار مهم می باشد به گونه ای که برای استفاده از پارک دچار زحمت نشوند.

از سوی دیگر فضای پارک به اندازه کافی از منازل مسکونی فاصله داشته باشد که سر و صدای مردم و وسایل داخل پارک موجب ایجاد آلودگی صوتی نگردد. همچنین اصول روانشناسی کودک به عنوان مهمترین استفاده کننده گانِ  پارک؛ از نظر سطح ایمنی، رنگ شناسی و نیاز سنجی کودکان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در خاوران چند پارک داریم؟ آیا این تعداد پارک مطابق موارد بالا طراحی و اجرا شده اند؟ در گذشته نه چندان دور شاهد آسیب کودکان در این پارکها بوده ایم که ایمنی پارک را زیر سوال می برد .

آیا مساله نبود ایمنی مرتفع گردید یا همچنان به حال قبل رها شده است؟ فضای سبز مناسب با دیگر پوشش گیاهی خاوران چطور؟

روشنایی و مبلمان مناسب در چه مرحله ای است؟ شهرداری به عنوان مجری طرح، از شروع تا پایان کار، چه زمانی را متعهد شده است؟ آیا مدیریتی بر زمان تحویل کار وجود دارد؟ اصولا بودجه چنین پروژه ای چقدر است؟ دلیل وقفه در تحویل پروژه چیست؟

 اینکه هر از مدتی، عزیزان دست اندرکار قدم رنجه کرده و با همراهان گرامی جهت عکس انداختن و ارائه گزارش پای کار می روند و خشنود از عملکرد خویش، از شادی در پوست نمی گنجند(!) مردم را چگونه دیده اند و چه پنداشته اند؟

باور کنید مسوول یعنی مورد سوال واقع شده، یعنی خادم، یعنی وظیفه. وظیفۀ انجام کار و نه نمایش جلال و جبروت شخص! وقتی مردم آنچنان نجیب و شریف هستند که ظاهر سازی را نادیده می گیرند، حیایی دو چندان لازم است و وجدانی بیدار که این شرافت را با ندانستن و ناآگاهی اشتباه نگیرید.

شفاف سازی کنید. “آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟” به مردم بگوئید چه مبلغی را صرف ساخت پارک کرده اید؟ چرا پروژه ای که در زمان کوتاه قابل بهره برداری است تا فلان زمان خاص طولانی می کنید و کشش می دهید؟

و در انتها یک پیشنهاد به مسئولین شورا و شهرداری: بیکاری در خاوران غوغا می کند. چشم باز کنید تا ببینید. کار را به مردم همین شهر واگذار نمایید. هر کدام از قسمتهای پارک را به یک جوان لایق و کاردان بسپارید تا با خلاقیت خود رونقی به وسایل بازی و توزیع تنقلات و غذا بدهند. شاد کردن، بزرگترین عبادت است.

ما با کمک هم می توانیم شاد باشیم و نه با نگاه های مغرضانه و طمعکارانه. بیائید بیگانه پرست نباشیم!

  • نویسنده : سیاوش کهن