برای خاورانِ غفلت زده، چند داغ بس است؟!
برای خاورانِ غفلت زده، چند داغ بس است؟!
روزی که از آن هراس داشتیم بالاخره سر رسید . شبیخون بی رحمانه کرونا به جان عزیز خاورانی ها. در این 8 ماه هر چه گفتیم و نوشتیم بی فایده بود. نه گوش مردم بدهکار بود و نه متاسفانه مسئولان امر، آن طور که باید و شاید برای کنترل اوضاع وارد عمل شدند.

 چه اینکه در نشریۀ اول آبان ماه  و نیز بارها در کانال خاورانی ها، جلوگیری ازوقوع این فاجعه را هشدار داده بودیم.  به هر تقدیر هر چه بوده گذشته اما اکنون خاوران وسط یک مخمصه مرگبار گرفتار است و اگر این بحران مدیریت نشود خدای ناکرده  به فجایع جانگدازی ختم خواهد شد.

نمی دانم چند داغ برای بیدار شدن برخی خاورانی های سهل انگار و بی خیال کفایت می کند؟! اما سنگینیِ داغ همشهری های عزیزی که در این چند روزه از دست دادیم برای یک عمر سوگواری همه شهر بس است!

اکنون زمان یک اقدام جهادی است.  انتظار می رود که  شورای شهر، کادر بهداشت خاوران، بسیج  و حتی هیئت های مذهبی به واسطه مقبولیتی که بین مردم دارند وارد میدان شده و ستاد بحران تشکیل دهند. شهر را قرنطینه کامل کنند. عبور و مرور را کنترل کنند. در مناطق پر ازدحام شهر مثل نانوایی ها و فروشگاهها حاضر باشند و نظارت جدی بر رعایت پروتکل ها داشته باشند و با کسانی که ماسک نمی زنند و فاصله گذاری های اجتماعی را رعایت نمی کنند برخورد قانونی داشته باشند چرا که قطعا در حال حاضر افراد بسیاری ناقل هستند و نا خواسته در حال شیوع بیماری.

این روزها که نخل بریده باعث افزایش تردد ها و تجمع مردم در منازل شده است، می بایست خانه به خانه به شهروندان تذکر داده شود و نیز دستورالعملی برای مدیریت انجام کارها با ازدحام کمتر و رعایت بهداشت تعریف کنند تا درعین اینکه اهالی بتوانند کار برداشت و بسته بندی خرما را به اتمام برسانند از کرونا نیز در امان بمانند.

بسیاری از جوانان و نوجوانان خاورانی با سهل انگاری وحضور در دورهمی ها و پاتوق ها و آمد و شدهای بی دلیل خود و خانواده هایشان را در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهند. کنترل این قشر در خاوران موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است که در شرایط بحرانی فعلی نباید از آنها غافل شد.

گرچه مردم برای تسکین آلام روحی در فقدان عزیزانشان در قبرستان حضور پیدا می کنند اما برای داغدار نشدن خانواده های بیشتر، تجمع مردم برای فاتحه در قبرستان حداقل تا چند هفته ممنوع شود چون در ماههای اخیر بسیار دیده شده که مردم فارغ از کرونا،  ازدحام وحشتناکی در قبرستان در روزهای پنج شنبه ایجاد کرده اند.

خانواده های خاورانی نیز در این شرایط خاص از دورهمی های خانوادگی و شب نشینی در منازل خودداری کنند چرا که واضح است که تحمل چند هفته دوری از عزیزان می ارزد به دیدار به قیامت!

جان و سلامت مردم تعارف بردار نیست. خاوران شهر کوچکی است و با کمی جدیت و سخت گیری می توان تا حد زیادی  اوضاع را کنترل کرد همه خاورانی ها در قبال هم مسئولند و نسبت به هر کوتاهی مدیون. از یکدیگر محافظت کنیم.

  • نویسنده : هما حاصلی