آینده خاوران در دست چه کسانی است؟
آینده خاوران در دست چه کسانی است؟
يكي از راه های پيشرفت و ترقي جامعه، سرمايه گذاري در بخش منابع انسانی خصوصاً توجه به پرورش مدیران جوان به عنوان موتور محرکه آینده جامعه است. نسل جوان به عنوان نيروي فعال و متحرک، پرتلاش و با احساس مي تواند نقش مهمی در پيشرفت يک شهر،جامعه و در نهایت کشور داشته باشد.

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که موجب شده خاوران پیشرفت چندانی نداشته و به جایگاه واقعی خود نرسیده باشد، همین عدم توجه به جوانان، نخبگان، دلسوزان و صاحبان ایده و به بیانی دیگر بی توجهی به “منابع انسانی”  است.

خاوران از قدیم الایام به داشتن افراد نخبه، مستعد، بافرهنگ و البته زرنگ شهره عام در منطقه و حتی شهرستانهای اطراف بوده است؛ اگر به ادوار مختلف خاوران در چند دهه اخیر نگاه بیندازیم، متاسفانه شاهد مهاجرت، گوشه گیری، دلسردی و بی تفاوتی انان نسبت به مسائل شهر هستیم.

در گذشته نوجوانان و جوانان فعال در عرصه های مختلف به خصوص در بحث فرهنگی واجتماعی، نقش کلیدی در روند توسعه خاوران داشته اند، چرا که با توجه به شرایط و نیاز روز از طریق تصمیمات و نوآوری ها باعث توسعه، پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، گردشگری و اقتصادی شهر شده اند؛ در این زمینه می‌توان به فعالیت های فرهنگی و مذهبی در دهه های گذشته از جمله برگزاری پرشور جشن های نیمه شعبان و مناسبت های مختلف، فعالیت گروه های مختلف تئاتر و سرود، انتشار نشریات متعدد به همراه برگزاری کارگاه های نویسندگی وخبرنگاری، توسعه ورزش خصوصاً فوتبال درخاوران در دهه ۷۰ و۸۰، برگزاری چند دوره همایش خاوران شناسی با حضور چهره های مطرح کشوری، برگزاری جشنواره انار و خرما، ایجاد زمینه های جذب گردشگر، احداث گلخانه ،اقامتگاه بومگردی و… اشاره کرد.

اما اکنون این نگرانی وجود دارد که انتقال این روحیه به نسل های بعد تقریبا دشوار و یا حتی غیر ممکن شده است.

به راستی در آینده چه کسانی پرچمدار فرهنگ در خاوران خواهند بود؟

 مواجهه این جوانان با برخی افکار پوسیده و بسته، در حال شکل گیری یک حس بی انگیزگی و ناامیدی برای ادامه راه این نسل تاثیرگذار درخاوران است که  متاسفانه امیدی برای ادامه فعالیت های مطلوب و مهم گذشته راه ندارند. و از آن بدتر این است که نسل جدیدی که در حال گذر از دوران نوجوانی و ورود به جوانی است نیز به فراخور شرایط موجود، میل و رغبتی برای انجام کارهای فرهنگی ندارد.

حال وقت آن رسیده که همگی، منیت ها را کنار گذاشته، برای حفظ خاوران و توسعه آن با ایجاد روحیه و تزریق انگیزه، حمایت از جوانان را در اولویت قرار دهند تا خاوران در آینده دچار رکود و عقب ماندگی فرهنگی نشود.

بدون شک اگر به نیروی جوانی اعتقاد پیدا کنیم، با اعتماد و میدان دادن به آنها، کارستان خواهند کرد؛ جوانان لایق خاورانی با توانایی های بزرگی که دارند می‌توانند قله های افتخار را فتح و پرچم خاوران را همواره بالا نگه دارند. ان شاءالله

  • نویسنده : رامین محمدی