نسل های بعد، خاوران را سرسبز می خواهند!
نسل های بعد، خاوران را سرسبز می خواهند!
فضای سبز شهری از جمله عوامل بسیار مهم در افزایش شادابی و روحیه سرزندگی در شهرها محسوب می‌شود؛ درشهرما نیز همواره یکی از مهم ترین مطالبات شهروندان خاورانی گسترش فضای سبز شهری بوده و هست.

آنچه مشخص است مقدار باقی مانده از باغات و فضای سبز امروز خاوران، مربوط به چندین دهه قبل است که متاسفانه خشکسالی برخی از قنات ها در دو دهه اخیر و از طرفی توسعه ساخت و ساز در باغات نیز به کاهش میزان فضای سبز در خاوران منجر شده است.

 مبرهن است میزان سرانه فضای سبز موجود در شهرخاوران از حد مطلوب پایین تر است. هر چند در این دوره از تصدی شهرداری نسبت به دوره های قبل  توجه بیشتری به بحث توسعه فضای سبز شده اما انتظار و توقع شهروندان بیش از اقدامات انجام شده در این حوزه از جمله احداث چند پارک محله ای، توسعه فضای سبز در پیاده روها  و بلوارهای جدید است.

با توجه به در پیش رو بودن ۱۵ اسفند و هفته درختکاری سؤال عده زیادی از شهروندان این است که آیا تدبیری برای این ایام اندیشیده شده است؟

نهاد های مردمی و شهروندان خاورانی در چند سال گذشته نقش بسزایی در توسعه و گسترش فضای سبز داشته اند، در سال های اخیر مؤسسه هنر آفرینان و فرهیختگان جوان شهر خاوران با همکاری نیروهای مردمی نسبت به تهیه و کاشت درخت های مناسب اقلیم آب و هوایی منطقه و همچنین پاکسازی طبیعت در این ایام گام های موثر و محکمی برداشتند که در دو سال اخیر به خاطر شیوع کرونا این فعالیت به شکل گروهی قابل انجام نیست.

در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله شیراز، شهرداری هر ساله در ایام درختکاری، نهال رایگان در اختیار شهروندان قرار می دهد تا نسبت به کاشت و نگهداری آن در منزل یا محوطه های آپارتمانی و… اقدام نمایند.

درخصوص برنامه های شهرداری در هفته درختکاری،محمد امین گرامی شهردار خاوران در گفت و گو با گروه رسانه ای خاورانی ها گفت: با توجه به محدودیت های مالی و اعتباری شهرداری،  تقاضای ما از همشهریان خاورانی این است که در راستای این امر با هدف زیباسازی محیط شهری و جذب گردشگر یاری رسان شهرداری باشند. هر شهروند یک سفیر طبیعت باشد، چرا که در آینده و بعد از ریشه کن شدن ویروس کرونا نتایج مثبت و ثمرات این کار را خواهیم دید.

وی افزود: با توجه به احداث ٣ پارک محله ای با مساحت مجموعاَ ۶هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال جاری در اولین فرصت در نظر داریم نسبت به درختکاری و گلکاری آن با رویکرد استفاده از درختان سایه دار، مقاوم و سازگار با اقلیم آب و هوایی خاوران اقدام کنیم.

  • نویسنده : رامین محمدی
  • منبع خبر : گروه رسانه ای خاورانی ها