بحران مدیریت آب در خاوران
بحران مدیریت آب در خاوران
از قدیم گفته اند "آب و آبادانی" و بی شک یکی از دلایلی که ساکنان اولیۀ خاوران در این منطقه سکنا گزیده اند وجود چشمه ها، و قناتها در گذشته بوده است. لذا نیاکان ما با حفر قنات های متعدد در خاوران و اطراف آن زندگی خود را بر مبنای کشاورزی و باغداری بنا نمودند.

اما در قرن حاضر اکثر مناطق کرۀ زمین با بحران آب مواجه شده اند. در سالهای اخیر تعداد زیادی از چشمه های اطراف خاوران و قنات های محدوده این شهر نیز خشک شده اند که با خشکیده شدن قنات و چشمه ها تعداد زیادی از درختان و باغ‌های زادگاهمان از بین رفتند . شهری که به باغها و فضای سبزش شناخته می شد اکنون با بی آبی مواجه شده است..

شهری که هیچ منبع درآمد پایداری برای مردمانش نیست. نه منطقۀ صنعتی هستیم، نه علارغم پتانسیل بالایش توانستیم به منطقه گردشگری تبدیل شویم و نه اینکه افراد سرمایه دار در این منطقه سرمایه گذاری کردند، لذا اندک دلخوشی مردمانش به درآمد حاصل از باغ های آن است. به ثمر دهی نخل ها و درختان مرکبات و انار هایش…

سالهاست از طریق همین رسانه اعلام می‌کنیم که برای مدیریت آب در خاوران فکری شود. اگر روزی فرا برسد و خدای ناکرده دو قنات باقیمانده و جاری این شهر همچون سایر قنات ها بی آب شوند دیگر خاورانی وجود نخواهد داشت. شهر سرسبزی که هر سال تعداد زیادی از درختانش قربانی بی‌آبی می‌شوند در معرض بی تفاوتی مسئولین و بی برنامه گی  در مدیریت آب گرفتار شده است.

یقینا جدا از بحث تامین آب برای کشاورزی در مصرف آب شرب  هم با مشکل بر خواهیم خورد. خیلی از شهروندان طریقه مصرف صحیح آب شرب را نمی دانند، حیاط خانه هایشان را با آب های لوله کشی می شویند. ماشین هایشان را در منزل کارواش می کنند و  در طول روز مقدار زیادی آب را به طرق مختلف هدر می دهند. حتی عده‌ای باغچه هایی با طول عرض زیاد خود را با آب شرب آبیاری می کنند.

مسئولین محترم؛ همشهریان عزیز تا دیر نشده باید الگوی مصرف آب را در خاوران تغییر داد باید روش آبیاری باغ ها در خاوران از غرقابی به سمت آبیاری نوین و به خصوص قطره ای سوق داد .

لازم است برای نجات و احیای قنات های خاوران برنامه‌ریزی شود باید از هدر روی بیش از حد آب ها جلو گیری کرد تا در آینده نیز خاورانی سر سبز و اباد داشته باشیم.