کرونا در ایران یکساله شد/ کووید۱۹- هر روز مرگبار تر از دیروز!
کرونا در ایران یکساله شد/ کووید۱۹- هر روز مرگبار تر از دیروز!
کرونا این ویروس مرگبار تولد یک سالگی اش را در ایران ثبت کرد . به گزارش گروه رسانه ای خاورانی ها از بهمن ماه پارسال با ورود این ویروس مرگبار، زندگی مردم همراه با ترس و دلهره بوده است.

حدود یکسال است که به خانه نشینی دعوت می شویم، به عدم حضور در تجمعات، دوری از محافل خانوادگی و جمع های دوستانه، تاکید بر عدم حضور در هر محفلی اعم از شادی و عزا، رعایت مضاعف بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی با دیگران و زدن ماسک بر صورت که دیگر برای همه مردم به عادتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

یک سال است که کرونا، تلخ ترین روزها را برایمان رقم زده. دیدن تصاویر بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونا  تنفس را زیر کپسولِ اکسیژن گدایی می کنند. بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه که عمده آنها پدران و مادرانی هستند که در تنهایی با کرونا می جنگند. مرگ همشهریانی که هنوز هم رفتن شان را باور نکرده ایم. کوچ ابدی چهره های شناخته شده بر اثر ابتلا به کرونا که هر شخصی را در بهت و حیرت فرو می برد….

در طول یکسال گذشته تلخ ترین لحظات برای خود یا اطرافیانمان ثبت شد، هزاران پدر و مادر فرزندانشان را تنها گذاشتند، هزاران فرزند ناباورانه، مادر یا پدرشان را بدرقه کردند و هزاران خانواده سوگوار شده اند.

مجموع این عوامل باعث شده است روح و روان هر انسانی مکدر و دردناک شود چرا که از هر طرف به تنها بودن و خانه نشینی دعوت می شویم. در مرحله بعد بیماران بستری، سپس بیماران بدحال بستری و در نهایت افزایش فوتی ها اتفاق خواهد افتاد.

 به گفته پزشک خانواده درمانگاه بدرالشیخان خاوران طی روزهای اخیر مراجعه  افراد با نشانه های ابتلا به کرونا به درمانگاه افزایش یافته است. چه اینکه محققان اعلام کرده اند نوع جهش یافته این ویروس که به کرونای انگلیسی شهرت یافته شیوع سریعتری دارد.

یادمان باشد که حساسیت برای آگاه سازی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی یک امر مهم است و بی شک کرونا فقط یک بیماری نیست، یک مسئله بهداشتی و اجتماعی است که همه مردم ملزم به رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی مربوط به آن هستند. شهروندان خاورانی ضمن عدم ترددهای غیر ضروری در شهر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در قطع زنجیره ی کرونا تلاش کنند.

مشاهدات عینی خبرنگاران ما نشان می دهد که این روز ها استفاده  از ماسک و رعایت پروتکل ها توسط گروهی از شهروندان کاهش یافته است . همچنین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و تجمع مردم در دارالرحمه که یکی از مکان های آلوده است بیش از هر زمان دیگری مشاهده می شود.

با توجه به این که نوع جهش یافتۀ این ویروس بسیار خطرناک تر بوده و برخلاف نوع قبلی، بیشتر به سراغ کودکان و جوانان می آید باید بیش از هر زمان دیگری مراعات کرد. مسئولین نیز باید سخت گیری بیشتری پیرامون ترددها و تجمعات داشته باشند.

یادمان نرود نباید دچار عادی انگاری شویم . نباید تصور کنیم شرایط عادی شده و دورهمی ها افزایش پیدا کند، نباید به تصور اینکه ظاهرا سالم هستیم، دیگران را نیز در معرض آلودگی و ابتلا قرار دهیم.

آنچه از هشدارهای مسئولان حاصل می شود تداوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی بوده و اگرچه همه از زندگی کرونایی این روزها خسته ایم اما چاره ای جز مقابله با کرونا با استفاده از سلاح رعایت نکات بهداشتی نداریم. خاوران مانند بسیاری دیگر از شهرها در لبه پرتگاه کرونا قرار دارد. کاری نکنیم که غفلت و سهل انگاری ما باعث شود خدای نکرده شهر، به دره ی نابودی سقوط کند!